Holanda? Ah Mauricio do Nassau!

21 februari 2013 - Recife, Brazilië

Hier weer even een korte update uit het warme Recife (spreek uit: Hè-sie-fie)! Er is weer een hoop veranderd sinds mijn laatste update. Ten eerste ben ik nu op mijn vierde slaapadres en ga ik nog een keer verhuizen. Na het logeren bij Flavio + fam heb ik in het weekend twee nachten in een hostel in Boa Viagem geslapen. Dit is een buurt buiten het centrum aan het strand, waar ik dus even twee dagen kon tannen :). Alhoewel, ik kan maximaal drie uur in de zon zitten en dan moet ik weer de schaduw in want anders verbrand ik levend haha. ´savonds werd ik weer opgehaald om gezellig wat te gaan drinken met weer andere AIESECers, dus heb ik nog meer leuke mensen ontmoet. Afgelopen maandag ben ik begonnen op mijn stage plaats. Dit is fulltime van 7:45-17:15, dus vanuit Boa Viagem was dat echt niet handig en ik had toen nog niks anders gevonden. Dus werd ik zondag opgehaald om een nacht bij een ander meisje van AIESEC en haar ouders te logeren, die heel dicht bij Cultura Inglesa wonen. Maandag avond ben ik weer naar een ander host-adres gegaan. Deze was wederom in Boa Viagem, maar ik moest gewoon snel iets tijdelijks hebben. Ik werd weggebracht door Carolina en haar ouders met de auto, dat was echt super aardig. Maar ze waren een beetje de weg kwijt en reden door een aantal buurten waarvan zelfs ik dacht van ´waar ben ik nu weer beland´ haha. Maar het stel bij wie ik nu dus tijdelijk woon is wel echt super aardig. De jongen spreekt wel een beetje engels en wil graag oefenen en het meisje is echt super lief, maar spreekt geen woord Engels of Spaans, alleen Portugees, dus dat is een goede oefening voor mij! Ik ga hopelijk zo snel mogelijk beginnen met Portugees, ik heb een aantal AIESECers gevonden die mij wel Portugees willen leren als ik hen Nederlands leer of help met Engels. Daar heb ik ook wel veel zin in! Want als de kinderen hier de kleuren in het Engels leren, leer ik ze in het Portugees en dat is wel een beetje raar haha. ´Teacher Ilse´ die niet eens Portugees kan, terwijl dat zo makkelijk is hahaha! Dus op dit moment woon ik nog even in Boa Viagem (elke ochtend om 6:15 de deur uit!), maar ik hoop toch wel in de loop van volgende week te kunnen verhuizen naar een kamer in de buurt van mijn werk.

Mijn werk hier is ook nog een apart verhaal. Ik loop een stage bij een Engelse taalschool waar ik part-time ´teacher-assistent´ ben en part-time meehelp met de evenementen die de school organiseert met bijvoorbeeld St. Patrick´s day, Pasen etc. Maar de eerste week heb ik nog niet heel veel te doen gehad. De manager die mij hierheen heeft gehaald heeft het erg druk en verteld mij ook vaak dat ze weer zo gestrest is om iets haha. Tot nu toe heb ik dus af en toe geassisteerd bij de lessen voor 5 en 6 jarigen, wat wel echt super leuk is, al die schattige Braziliaanse kindertjes. Ze vinden het ook heel interessant dat ik niet uit Brazilie kom en dat ik ze niet kan verstaan. Ik heb dan ook een extra ´evenement´ ingevoerd: Holland-day, wat we gaan doen in de week van koninginnedag. Maar goed, in deze eerste week heb ik dus vooral een beetje rondgehangen in de school en kennis gemaakt met de andere leraren, die allemaal erg aardig zijn maar ook niet precies weten wat ik hier nou eigenlijk moet doen haha. Maar goed, t gaat allemaal dus erg rustig, ik maak wel erg lange dagen, maar heb dan wel weer 2,5 uur lunchbreak (Brazilianen hebben hun hoofdmaaltijd tijdens de lunch en gaan meestal naar huis met de auto, dus tijdens lunch is er nog een extra spits in de stad). Ik heb ook al twee keer geluncht bij het meisje die vlakbij Cultura Inglesa woont omdat haar moeder me had uitgenodigd om daar te komen eten. Nou ja, dat is natuurlijk gezelliger en nog goedkoper ook! Dus deze week heb ik vooral een beetje gekeken hoe het eraan toe gaat daar en gekeken naar wat ze normaal gesproken organiseren voor dit soort evenmenten, want Patricia (mijn baas dus) wilde dit jaar graag wat andere activiteiten voor de kinderen. Volgende week is ook pancakeday wat hier eigenlijk pancakeweek betekend, omdat niet alle kinderen op dezelfde dag komen natuurlijk, dus ik ben heel benieuwd!

O, als laatste: Mauricio do Nassau. Blijkbaar hebben de Nederlanders voor korte tijd de macht overgenomen van de Portugezen tijdens de koloniale tijd (rond 1600). In die tijd was Maurits van Nassau een hoge generaal ofzo die Recife weer op de kaart heeft gezet doordat hij bruggen gingen bouwen en andere infrastructuur en gebouwen. Men zegt hier dat deze Mauricio in de korte tijd dat hij aan de macht was, veel meer gedaan heeft voor Recife dan de Portugezen tijdens hun gehele machtsperiode. Nou goed, dit verhaal hoor ik dus van ELKE Braziliaan die ik vertel dat ik uit Holanda kom, echt hilarisch. Iedereen kent dit verhaal hier, echt tot aan de taxichauffeurs aan toe. Ik kan die naam dus echt niet meer horen haha.

Alles dus nog steeds helemaal chill hier, het weer blijft mooi, ik wordt entertained en over het geheel begint Recife al meer en meer mijn stad te worden. Het enige waar ik nog niet helemaal foutloos mee om kan gaan, zijn de bussen. De haltes hebben geen naam die wordt omgeroepen of ergens staan ofzo, dus je moet echt herkenningspunten opzoeken, zoals ´na die ene roze kerk moet ik eruit´. Dus ik ben al een paar keer fout gereden, maar gelukkig kan ik nu al genoeg mensen bellen die me weer uit de brand helpen haha. Echt iedereen is aardig hier, ook mensen op straat! Zodra er weer iets veranderd laat ik het uiteraard weer weten!